Lagrade mail i Gmail

Hem Övrigt Lagrade mail i Gmail

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29083 Svara
    Lars-Åke Dalberg
    Gäst

    Hej. Läste nyss er artikel ”Var finns arkiverade mejl i Gamil?”.
    Jag blir lite tokig på Gmail och lagring av gamla email. Jag vill ha kvar gamla email och kunna läsa dom. Vet fortfarande inte var dom lagras ”fysiskt”.
    Fråga 1: Jag kan läsa gamla mejl sedan årskiftet på min mobil, men bara en dryg månad tillbaka på min laptop eller PC (samma konto). Hittar ingen inställning för detta någonstans. (Med ert kommando ytterligar några månader på mobilen dvs sedan jag började med Gmail)
    Fråga 2: Kan man lagra sina mejl på datorn i likhet med Outlook?
    Fråga 3: Kan man permanenta ert förslag så att man kan ha den inställningen alltid.
    Fråga 4: Hur gör jag för att förhindra att Google radera gamla mejl?

    PS Jag har aldrig nyttjat funktionen arkiverat.

    #29086 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Håller helt med dig. Logiken i hur Gmail faktiskt är konstruerat går helt över även mitt huvud. Rörigt är bara förnamnet.

    Fråga 1: Väldigt underligt att du inte kan läsa äldre mejl, framförallt om du inte gjort något med dem mer än att läsa dem och låta dem vara. På en datorwebbläsare kan jag gå tillbaka ända tills det första meddelandet (av lite drygt 4000 stycken) via pilarna högst uppe till höger. De är däremot inte helt lätta att hitta! Se t.ex. denna text.

    Nu vet jag inte om du kör Apple eller Android men i jag importerar alla mina gmail-meddelanden direkt till Mejl-appen på iPhone och även där kan jag scrolla till det första meddelandet. Det blir samma sak även när jag loggar in på mejlen via exempelvis Safari-webbläsaren.

    Det känns spontant som att du får upp någon form av sammanställning över x-antal mejl och gissningsvis behöver gå in i respektive kategori för att hitta mejlen (De tre strecken högst upp till vänster i gmail i en mobilwebbläsare). Alternativt kategorin ”Allt” där verkligen _allt_ ska finnas.

    Fråga 2: Du kan ju absolut använda valfri e-post-klient på datorn (min favorit är nog Thunderbird) och importera alla mejl från Gmail där. Vilket gör att de då också sparas lokalt på datorn.

    Fråga 3: Så vitt jag vet går det inte att sätta någon standard för regler i gmail för vad som ska visas. Däremot går det att skriva in t.ex. kodsnutten under stycket ”Se endast arkiverad e-post i Gmail”, trycka enter och därefter spara just den sidan som en favorit. Då kommer du direkt till just den filtreringen.

    Fråga 4: Gmail tar som standard inte bort några mejl alls. Däremot kan de exempelvis placeras i skräppost-mapparna och liknande. Det går däremot att lägga till filter som automatiskt raderar mejl efter en viss tid. Nu tror jag inte att du har några sådana, men för att dubbelkolla: Klicka på kugghjulet (högst upp till höger i webbläsarversionen av Gmail) > Välj ”Visa alla inställningar” > Välj ”Filter och blockerade adresser”. Finns det inga tillagda filter här ska inga mejl raderas av sig själva.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Svar #29086 i Lagrade mail i Gmail
Information om dig:



Nya artiklar