Konstigt meddelande i MacOSX High Sierra på en macmini

Hem Datorer Konstigt meddelande i MacOSX High Sierra på en macmini

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19122 Svara
    Lars Arnkvist
    Gäst

    Hej! Jag får ibland upp ett mystiskt meddelande ”Talhämtare försökte ändra systeminställningarna” som jag förväntas godkänna men inte gjort hittills. Har försökt slå på nätet om Talhämtare men inte hittat något utom er artikel om HOSTS-filer. Men jag bygger ju ingen hemsida. Kan det vara någon som försöker få kontroll på min dator?
    Med vänligt hälsning Lars

    #19166 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej Lars! Extremt underligt, både felmeddelandet och att du hamnar på artikeln om HOSTS-filen (framförallt då ordet talhämtare aldrig nämns där). Men jag får upp samma sak vid en Google-sökning så.

    Jag lyckas dock heller inte hitta en enda förekomst av varken detta felmeddelande eller ordet Talhämtare. Vet inte riktigt vad det skulle kunna översätta till för att söka upp felmeddelandet på engelska. Testade några olika termer men hittar fortfarande ingenting.

    Jag tycker oavsett det låter som att det finns något program eller liknande som kallas just Talhämtare och som på något sätt behöver använda en systemfil till något, snarare än att datorn utsatts för någon hacker-attack eller fått virus. Dock är jag inte helt säker på detta.

    Ska försöka söka lite mer och återkommer om jag hittar något!

    #20008 Svara
    Daniel
    Gäst

    Jag får samma meddelande på en MacBook Pro. Gissar att det är samma meddelande som diskuteras här: https://discussions.apple.com/thread/7696701 . Verkar ha med MacOSs talsyntes att göra.

    #20508 Svara
    Per O. Andersson
    Gäst

    Samma härm har haft fenomenet säkert ett år och har inte gett något tillstånd. Har heller inte hittat några artiklar i ämnet. Trodde det rörde sig om ”tal” = ”siffror”… Intresserad av resultatet. /Per

    #20525 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Du är ju absolut rätt sak på spåren tror jag Daniel. Och söker man på vad som verkar vara den engelska motsvarigheten till felmeddelandet (Speech Downloader Is Trying to Modify Your System) dyker en hel rad olika användare med problemet upp. Har du testat något av de rekommenderade sätten att bli av med meddelandet? T.ex. de som gås igenom i denna guide: https://softwaretested.com/mac/how-to-stop-the-speech-downloader-is-trying-to-modify-your-system-pop-up-on-your-mac/

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Svar till: Svar #19166 i Konstigt meddelande i MacOSX High Sierra på en macmini
Information om dig:



Nya artiklar