Warning: Illegal string offset 'font_awesome' in /home/enkeltek/enkelteknik.se/wp-content/plugins/td-composer/includes/tdc_main.php on line 398

Kan inte skicka TV-kanalerna till Chromecast

Hem Ljud & Bild Kan inte skicka TV-kanalerna till Chromecast

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8388 Svara
    Danne
    Gäst

    Jag har en Chromecast som jag kör viaplay, netflix och lite annat till. Det fungerar utan problem. När jag försöker skicka vanligt TV-program från appen fungerar detta dock inte. Det står bara att det inte går, vad kan vara fel? /Danne

    #8390 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det kan förmodligen vara så att din TV-leverantör inte tillåter att du skickar kanalerna till en Chromecast. Min gissning är att det beror på att de hellre ser att du köper t.ex. ett tvillingabonnemang och en extra box istället för att nyttja Chromecast:en för att få programmen till en annan TV.

    Dock bara en gissning. Annars skulle jag ringa och kolla med din TV-leverantör om de har något bra svar. Det är kanske möjligt att det går att få det att fungera med Chromecast ändå på något sätt.

    #10437 Svara
    Roland Nilsson
    Gäst

    Fungerar bra förutom att när jag kastar från ex ipad, så måste jag själv slå över teveb till det anslutningen där cromecast är installerad.
    På min förra cromecast (generation 1) så slog teven automatiskt till cromecast när jag kastade, oavsett vilken kanal jag tittade på.
    Varför går inte det nu?

    #10451 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Jag antar att den nya Chromecasten är inkopplad till samma HDMI-port som den gamla? Annars är detta det första jag skulle dubbelkolla!

    Annars brukar detta ha med funktionen CEC (Consumer Electronics Control) att göra. Funktionen gör bland annat så att en TV kan känna av om en ny källa via HDMI startas och då automatiskt byta till den källan/kanalen. Kan det vara så att funktionen stängts av av någon anledning? Eller om du bytt HDMI-port så kan det vara så att endast en eller några av HDMI-portarna på TV:n stödjer ECE-funktionen.

    Min rekommendation är att kolla igenom TV:ns inställningar. Här står det lite mer om vad CEC kallas på olika TV-fabrikat (på engelska): https://support.google.com/chromecast/answer/7199917?hl=en

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #10451 i Kan inte skicka TV-kanalerna till Chromecast
Information om dig:



Nya artiklar