Kan ej ominstallera mac OS

Hem Övrigt Kan ej ominstallera mac OS

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12797 Svara
    Michael Brane
    Gäst

    (Jag tror datorn är så gammal att den hade leopard eller Lion ny)

    Jag har kopplat upp Wi Fi. När jag ska ominstallera väljer den mac OS High Sierra.
    efter att jag godkänt villkoren hittar jag Hårdisken som heter ”OS X Base system” och är skuggmarkerad på 249 GB. installera är inaktiv och säger när jag trycker på den att ”Den här skivan är låst” Jag har varit inne och ändrat ”date” till befintlig tid.

    vad göra.

    #12798 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det låter som att hårddisken behöver formateras (tömmas) innan den går att använda för att installera om datorn. Tänk på att allt innehåll försvinner när du gör detta. Jag går igenom hur man gör i Steg 4 i denna guide. Hoppas det löser problemen!

    #12997 Svara
    Stefan Sahlén
    Gäst

    Hej, har följt Er beskrivning för att radera innehållet på min Mac Book Pro eftersom den skall säljas. Säkerhetskopiering gjord, tagit bort i övrigt det som beskrivits.

    När jag nu skall återinstallera Mac OS så frågar den efter Apple-Id! Har jag ändock missat något?

    Er beskrivning är inte till ”punkt å pricka” riktigt korrekt men jag har försökt att navigera mig fram till rätt lösning. Men nu verkar jag ha kört fast. Hur kringgår jag inloggning med Apple-Id för att installera operativsystemet igen?

    #13000 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Medveten om att vår guide har något år på nacken och kanske behöver uppdateras, lägger till det på listan :-)

    Däremot skiljer sig tillvägagångssättet inte nämnvärt från Apples egna rekommendationer när det kommer till att göra en Mac-dator redo för att säljas. Det enda jag kan se som är annorlunda är egentligen att också logga ut ur iMessage (om man använder det). Annars är det ju att avauktorisera datorn i iTunes samt logga ut från iCloud som ska vara de viktigaste sakerna att göra.

    I rutan som kommer upp när datorn frågar efter Apple-ID, finns det möjlighet att ändra e-post-adressen associerad med Apple-ID:t och helt enkelt skriva in en annan adress och ett annat lösenord (för ett annat Apple-ID)? Eller är e-post-adressen ”låst”?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #12798 i Kan ej ominstallera mac OS
Information om dig:



Nya artiklar