Hur ordna så markkanalerna (svt, mm) kommer i första hand, Chromecast i andra?

Hem Ljud & Bild Hur ordna så markkanalerna (svt, mm) kommer i första hand, Chromecast i andra?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29367 Svara
    Hans
    Gäst

    Hur ordna så markkanalerna kommer i första hand och chromecast i andra? Vi är vana med fastTV och vill kunna se .play när vi missat tiderna. Hur ställer man in då?

    Har provat en Chromecast men det är inte optimalt att behöva byta källa alltid innan man kan se markkanalerna och alla de andra. Gär det att ställa in källa i rangordning?

    Har f.n. TV genom Comhem…

    Må gott!

    #29368 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Tolkar jag det rätt som att Chromecasten automatiskt blir den första källan som väljs när TV:n startar och att ni vill att TV:n ska starta med de vanliga TV-kanalerna som standard?

    Detta är fallet även på min TV, vilket kommer sig av att jag har Chromecasten ansluten till HDMI-uttaget på TV:n som är av ARC-typ (brukar vara det första eller sista uttaget). Detta gör så att så snart TV:n känner av att något som sitter kopplat till HDMI ARC-uttaget startat skiftar den automatiskt källan till denna kontakt.

    Detta bör gå att stänga av i TV:ns inställningar. Dock är jag osäker på exakt vart. Jag gissar i alla fall att alternativet ni söker är just HDMI ARC/eARC. I mitt fall kommer även strömmen till Chromecasten direkt från TV:ns USB-uttag. Vilket är varför den startar och stängs av automatiskt när TV:n gör det.

    Ett annat alternativ är att ansluta USB-kabeln från Chromecasten till en annan USB-strömadapter, som ständigt är på. Detta borde göra att Chromecasten inte längre känns igen som om den startar upp helt plötsligt, vilket då gör att källan troligen inte skiftar vid uppstart av TV:n.

    Hoppas jag förstod frågan rätt! :-)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Svar #29368 i Hur ordna så markkanalerna (svt, mm) kommer i första hand, Chromecast i andra?
Information om dig:



Nya artiklar