Gammal iMac installera om – måste godkännas av Apple

Hem Datorer Gammal iMac installera om – måste godkännas av Apple

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11792 Svara
    Anders Brantberg
    Gäst

    Hej har en 10 år gammal imac som blev trött. Gick in enligt dina instuktioner och raderade hårddisken. När jag sedan skulle installera Mojave fick jag bara upp Sierra. När jag trycker på fortsätt får jag besked om att det måste godkännas an Apple. Hur kommer jag vidare?

    #11793 Svara
    Christoffer
    Gäst

    Hej! Detta meddelande kommer i regel upp om datorn inte är ansluten till något nätverk. Kolla uppe i högra hörnet och se om du har symbolen för trådlösa nätverk där. Klicka på den och välj att ansluta till ditt WiFi-nätverk. Alternativt anslut en nätverkskabel till datorn.

    Gör det någon skillnad?
    //Christoffer

    #11797 Svara
    Jimpa
    Gäst

    Har samma problem, ansluten till nätet.

    #11799 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hm, vad knepigt. Är tid och datum på datorn korrekt? Detta kan i annat fall ställa till det ungefär här i processen. För att ändra datum och tid korrekt kan ni göra följande:

    Testa att (när du har rutan macOS-verktysprogram framme) klicka på Utilities och starta programmet Terminal (högst upp bredvid Edit/Redigera).

    I Terminal skriver du ”date” (utan citattecknen) och tryck Enter. Förhoppningsvis visas nu ett felaktigt datum. För att ställa in datumet till dagens datum skriver du ”date 041020552019” (utan citattecken) och trycker Enter. Förmodligen ser du nu att datumet ändrats.

    Datumformatet är lite konstigt uppställt och de olika siffrorna har följande betydelse ”date mmddttmmåååå”. Alltså månad, dag, timma, minut, år. Se t.ex. denna video för ett exempel: youtube.com/watch?v=Cf4TzZt24-M

    #11801 Svara
    Jimpa
    Gäst

    Tyvärr, rätt tid inställd

    #11803 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Vad underligt :-/ Den enda information jag kan hitta är det, i fallet att datorn i fråga är riktigt gammal, ska kunna behövas någon form av start-medium för att kunna ominstallera operativsystemet. Jag har dock aldrig upplevt detta när jag installerat om Mac-datorer som var kring 10 års-strecket.

    Ett alternativ som Apple själva rekommenderar, och som tydligen ”kan” vara nödvändigt på ”vissa modeller (dock specificerar de inte riktigt vilka)” är att använda sig av ett startbart USB-minnet. Apple har en egen guide för detta: https://support.apple.com/sv-se/HT201372

    Nu har jag inte testat detta, så vågar inte lova hur det faktiskt fungerar. Ett annat alternativ är ju att använda den DVD-skiva datorn levererades med och installera operativsystemet därifrån. Dock är det ju långt ifrån säkert att denna finns kvar antar jag :-/

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Christoffer.
    #11806 Svara
    Jimpa
    Gäst

    Jag tror att det får bli USB varianten. Återkommer med resultat

    #11807 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Okej! Ja återkom gärna med hur det gick om du har möjlighet. Vore intressant att höra om det kan vara en bra lösning på problem som dessa. Håller tummarna att det ordnar sig!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
Svar till: Svar #11793 i Gammal iMac installera om – måste godkännas av Apple
Information om dig:



Nya artiklar