Vad innebär CGNAT?

Hem Nätverk & Trådlöst Vad innebär CGNAT?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17219 Svara
    Rickard
    Gäst

    Hej jag har en fråga om CGNAT som min operatör använder. Innebär CGNAt att flera användare använder samma publika ip adress, alltså om någon skulle fråga om vem som bävar bakom en viss adress så skulle det kunna vara flera hundra?

    #17233 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Detta var faktiskt ett helt nytt begrepp för mig, men så vitt jag kan läsa mig till verkar det som du har helt rätt i det du skriver. CGNAT är en teknik för att låta flera användare ansluta mot Internet med hjälp av samma IPv4-adress. Varför tekniken används är (så vitt jag förstår) för att IPv4-adresserna börjar ta slut och att inte alla operatörer ännu vill växla till IPv6. Vilket i sin tur beror på att det helt enkelt är en ganska stor kostnad.

    Så CGNAT verkar vara ett sätt att lösa detta temporärt. Dock kan jag tänka mig att det ju uppstår en hel del problem med det tillvägagångssättet. Så länge alla användare bara surfar normalt bör det fungera helt okej. Men hur det i praktiken fungerar när något faktiskt behöver riktas mot en specifik användare när flera finns bakom samma IP-adress är jag dock osäker på. Kanske kan vara en fråga att ta upp direkt med din operatör?

    Jag antar att de har tekniker för att dirigera trafiken korrekt via CGNAT så att några problem inte uppstår. Däremot verkar tekniken fått en del kritik, t.ex. här.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Svar #17233 i Vad innebär CGNAT?
Information om dig:



Nya artiklar