Begränsningar på iPhone 6s

Hem Mobilt & Surfplattor Begränsningar på iPhone 6s

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13774 Svara
    Mayki
    Gäst

    Jag har bytt iPhone från en 4s till en 6s (beg. via Swappie) med v.13.1.3

    Jag installerade senaste säkerhetskopia från min iPhone 4s.

    Appen Facetime fanns inte med, så jag hämtade hem den från App-store, men när jag skulle öppna den får jag meddelande om att jag ska ta bort ”Begränsningar”. Jag går in på inställningar för ”Begränsa innehåll/integritet” och där krävs det en lösenkod. Jag har aldrig skapat någon lösenkod, eftersom den möjligheten inte fanns på min gamla iPhone 4s (och rimligtvis inte heller då kunnat finnas på säkerhetskopian som jag installerade), och ändå kommer det nu upp på skärmen ”två misslyckade lösenkodsförsök”. Jag testade med min pin-kod vilket ledde till att det nu står ”tre misslyckade lösenkodsförsök”.

    Någon måste ju ha skapat en lösenkod som på något sätt ligger kvar?

    Om jag gör en säkerhetskopia nu via iTunes eller iClouds så kommer ju även ’inställningar för begränsningar inkl. lösenkod’ att sparas.

    Om jag nollställer mobilen och sedan installerar säkerhetskopian jag gjorde så kommer ju denna begränsning + lösenkod vara inkluderad och jag är tillbaks på ruta 1 – alltså ett moment 22.

    Hur kan jag få bort denna lösenkod? Vad ska jag göra? Behöver verkligen hjälp!

    #13775 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Förstår din frustration. Eftersom telefonen är återställd med en kopia från din iPhone 4S torde ju den nya telefonen inte sitta med några gamla lösenkoder som kan ställa till det, utan allt bör ju – som du skriver – komma från 4S:en.

    Några sajter skriver att det möjligen finns en standardkod för just Begränsningar, vilket ska vara ”1234”. Dock känns det ganska otroligt om jag ska vara helt ärlig.

    Snarare är nog, tyvärr, det bästa alternativet att helt enkelt spara ned så mycket som möjligt från telefonen och därefter återställa den som en ny enhet. Då ska alla koder etc. försvinna. Tyvärr innebär det ju en del extraarbete att installera appar och få allt som man vill. Dessvärre är det den enda lösning jag hittar som jag kan tänka mig faktiskt fungerar.

    // Christoffer, enkelteknik.se

    #13776 Svara
    Mayki
    Gäst

    Tack för svar Christoffer!

    Menar du att spara typ bilder, musik etc? Vad mer kan jag spara? Hur skulle du göra?

    Anteckningar, kontakter, kalender mm går väl att synka med min mac efter nollställningen?

    Är nollställning och DPU samma sak?
    Är det något speciellt jag bör tänka på innan jag gör en återställning förutom att spara det jag kan?

    MVH Mayki

    #13777 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Ja exakt! Det är väl framförallt bilder och filmer jag personligen skulle vara noga med att spara. Det smidigaste sättet är nog att göra en vanlig synkronisering med iTunes (såsom beskrivet här: https://support.apple.com/sv-se/HT201313)

    Exakt, så länge du har kalendrar, anteckningar etc. synkat med Mac-datorn från början ska det inte vara något problem att bara synkronisera det igen efter återställningen.

    Tänker du på DFU? Detta är ett läge som telefonen kan försättas i om den exempelvis inte kan kommunicera med iTunes och helt behöver installeras om. Jag skulle dock rekommendera att göra återställningen via den inbyggda återställningsfunktionen i telefonen!

    I övrigt är det nog inte så mycket att tänka på. Som sagt, försäkra dig om att allt är sparat bara :-)

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av Christoffer.
    #13792 Svara
    Mayki
    Gäst

    Tack snälla du!

    Men kommer jag inte att bli ombedd att uppge Apple-ID lösenord och lösenkod för begränsningar vid en nollställning? Och i så fall kommer det ju inte att funka eftersom det är just den lösenkoden för begränsningar som jag inte har? Då är det väl bara en DFU som gäller?

    #13793 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Så vitt jag kan läsa mig till ska lösenordet för just begränsningar inte behöva anges vid en nollställning. Har du däremot en låskod eller liknande behöver den anges för att kunna göra nollställningen. Men ja, precis som du skriver. I annat fall är det ju en DFU-återställning som gäller :-) Men jag skulle testa en vanlig först :-)

    #13797 Svara
    Mayki
    Gäst

    FYI…provade med nollställning och det frågades efter både apple ID och lösenordet för begränsningar. Så nu är det bara en DFU-återställning som gäller. Hör av mig igen om jag får något problem på vägen, om det är ok!?

    #13798 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Okej, ash då. Det var tvärtemot vad jag läste mig till. Ja du har nog rätt i att det är en DFU-återställning som gäller i detta fall. Självklart går det bra att fortsätta skriva! Jag svarar så ofta jag kan och hinner :-) Hoppas du får ordning på det!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
Svar till: Svar #13776 i Begränsningar på iPhone 6s
Information om dig:



Nya artiklar