Återställa Extern disk som är omformaterad

Hem Datorer Återställa Extern disk som är omformaterad

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3984 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Efter en säkerhetskopiering av mina filer i windows 10 som jag valde att lägga på min externa hårddisk på 2 TB. Det enda meddelande jag fick vara att det skulle finns 32 GB ledigt och efter säkerhetskopieringen så var min externa disk formaterad till en LOKAL DISK E: med ett totalt utrymme på 32 GB istället för 2 TB. Alla bilder m.m är borta såklart samt att det enda som finns är boot filer på ca 26 GB. Går det att återställa den externa disken till 2 TB igen?

    #3985 Svara
    joie
    Gäst

    Testa att öppna (sök efter) Diskhanteraren. Där borde du kunna se hela hårddisken och sen högerklicka på den och välja typ ”Ta bort partition”. Skapa sedan en ny partition av hela disken, så kommer du åt hela utrymmet.

    Var noga med att du väljer rätt hårddisk i Diskhanteraren bara så du inte tar bort något du vill ha kvar :-)

    Sorry för halvdåligt förklarat, har ingen dator framför mig just nu (skriver från telefonen).

    #3986 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Precis som joie skriver är det förmodligen Diskhantering du behöver använda för att fixa detta. Skriv Datorhantering i Sök-rutan (längst ned till vänster i Windows 10 som standard). Klicka därefter på Lagring och välj Diskhantering(lokal).

    Förmodligen ser du nu lite olika diskar (Disk 0, Disk 1, Disk 2 osv.) Gissningsvis har din externa disk endast en partition på 32GB och resten av utrymmet är inte använt. Klicka på den lilla partitionen på 32GB och välj att Ta bort/Radera den (alla filer försvinner). Högerklicka sedan igen på hela utrymmet (som nu bör vara cirka 2TB) och välj Formatera.

    Formatera sedan hårddisken i det format du önskar (rekommenderar NTFS om du använder disken bara i Windows-datorer).

    #3993 Svara
    Martin
    Gäst

    Om jag gör detta steg, kommer alla bilder m.m som fanns på externa hårddisken att finns kvar eller är dom borta då?

    /Martin

    #3995 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej igen! Ja, om du gör ovanstående steg kommer tyvärr allt innehåll på den externa hårddisken att raderas.

    Hoppas du kan få det att ordna sig :-/ Önskar jag kunde bidra med mer hjälp.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Svar till: Svar #3986 i Återställa Extern disk som är omformaterad
Information om dig:



Nya artiklar