Alla dessa namn :-) (Val av router Triple Play)

Hem Nätverk & Trådlöst Alla dessa namn :-) (Val av router Triple Play)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19038 Svara
    Nils Lindqvist
    Gäst

    Hej
    Vi flyttar snart till ett ”Telia hus” med Triple play, vi har stadsnät från Öresundskraft.
    Signalen kommer in till en Bredbandsswitch, Inteno XG6745, är den ok?
    Kan jag från den koppla in en switch o fördela ut internet till uttagen i olika rum?
    Teknikskåpet sitter i en klädkammare och funderar om det finns en bra router som kan levererar genom stängda dörrar eller en router där man kan ha en lös antenn att placera utanför?
    Tacksam om du kan svara på min mail 👍
    Hälsningar
    Nils

    #19040 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Ja det är riktigt rörigt med alla boxar och kopplingar hit och dit ibland faktiskt :-D

    Du har dock helt rätt som du säger att du utan problem ska kunna använda en Switch direkt efter Inteno XG6745 för att sedan skicka ut kabel till respektive rum. Du kan ju även låta en trådlös router sköta uppdelningen via kabel till de olika rummen också (för att slippa ha både en switch och en router).

    Om det är ett stort hus skulle jag utan tvekan rekommendera någon av alla de så kallade mesh-lösningarna som finns. Se t.ex. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh för några olika varianter. Då placerar du ut en enhet i direkt anslutning (kabel) till Inteno XG6745 och därefter de två andra enheterna inom räckhåll för varandra varpå de skapar ett sammanhängande, trådlöst nätverk.

    Vill du hellre köra med ”endast” en router är ju just routrar en sådan klassiskt produkt där vissa varianter fungerar perfekt för den enda personen och riktigt dåligt för den andra. Åtminstone om man läser recensioner. Personligen tycker jag att Linksys routrar fungerar bra, men även de nya Netgear är helt okej. Asus är ju annars ett av de mer populära märkena som förmodligen också fungerar helt okej. Dock skulle jag skippa de allra billigaste varianterna om det är bra räckvidd du är ute efter :-)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Svar #19040 i Alla dessa namn :-) (Val av router Triple Play)
Information om dig:



Nya artiklar