Svar till: Vill komma åt hårddisken innehåll på en gammal stationär dator
Hem › Datorer › Vill komma åt hårddisken innehåll på en gammal stationär dator › Svar till: Vill komma åt hårddisken innehåll på en gammal stationär dator
Det finns inget skärm/VGA uttag på moderkortet, (bara hane uttag), vad jag kan se utan bara det som sitter på grafikkortet. Datorn är en fujitsuSiemens Scaleo 800s från början på 2000-talet. Jag provade igen och får igång datorn nu, men den kommer till en svart skärm med texten ”Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på ändring i program-vara eller maskinvara…”
och mer text och längre ner olika val hur man vill starta datorn och längst ner Starta Windows i normalt läge, vilket den gör efter en stund och då kommer Windows xp loggan och metaren rullar ett tag och sedan startar datorn om igen, men jag hinner se en blue-screen med text snabbt, som jag inte hinner läsa.
Felsäkert-läge fungerar inte alls att välj då jag bara kommer till en svart skärm med ett litet blinkande streck uppe till vänster. men innan det så rullar en sökning upp längst ner och sedan står det sedan ”Press Esc to cancel loading SPTD.sys”. Efter ens stund så startar datorn om igen.
Jag har även försökt med att trycka F8 för att komma till Felsäkert-läge när datorns logga kommer upp vid start men jag kommer bara till menyn ”Avancerade alternativ för Windows” för att välja felsäkert läge och då kommer jag också bara till den svarta skärmen med det blinkade strecket.
Jag har även provat med ett annat grafikkort.
Jag funderar också på den där adaptern som du länka till, men jag har en till stationär dator med Windows Xp som startar, och vad jag kan se så finns det en Ide-kontakt på moderkortet på den som jag även funderar på om jag ska stoppa i hårddisken i, men är lite osäker på hur man kopplar det då med master och slave om man ska bygla om på hårddisken, för att inte starta den utan bara se innehållet på den.