Vad är VR (Virtual Reality) och hur fungerar det?

0
1974
Vad är VR-headset och hur fungerar de?

2016 utsågs VR-glasögon till årets julklapp. Men vad är egentligen VR (Virtual Reality), hur fungerar det och vad behöver du för att använda det?

- Annons -

Förkortningen VR står för Virtual Reality, vilket översätter ganska exakt till Virtuell Verklighet på svenska. Ett VR-headset (eller VR-glasögon som det också kallas) är kortfattat just en typ av glasögonliknande anordning du spänner fast framför dina ögon. Inuti VR-glasögonen finns en skärm som visar t.ex. en digital miljö, såsom en spelvärld. När du rör ditt huvud reagerar olika sensorer i VR-headsetet på dina rörelser och speglar sedan rörelserna i den digitala låtsasmiljön du har framför ögonen. Hela VR-konceptet handlar alltså helt enkelt om att skapa just en virtuell verklighet.

1. Olika varianter av VR-glasögon

De enklaste (och många gånger vanligaste) VR-headseten består faktiskt bara av en plastbox med två linser monterade på insidan. På ena sidan av linserna i denna plastbox placerar du din smartphone-telefon (Android eller iPhone). När du sedan sätter headsetet framför ögonen ser du din telefons skärm genom de två linserna. Vad linserna gör är att skapa en stereoskopisk 3D-effekt vilket gör att du får ett djup i det du ser på telefonens skärm.

Det finns även VR-headset med inbyggd skärm. Dessa kopplas antingen in till en dator eller en spelkonsol. VR-headset med inbyggd skärm är i regel mycket dyrare – men ger också en bättre upplevelse – än enklare VR-headset som använder mobiltelefoner för själva bilden. VR-headset med inbyggd skärm kostar från 4.500 kr medan de som använder en mobiltelefon som skärm kan fås för cirka 100 kr och uppåt.

Samsung Gear VR Headset - Mobil - VR-headset
Samsungs eget VR-headset, Gear VR, är speciellt utvecklat för att passa bra till just Samsungs dyrare mobiltelefoner. Det finns en uppsjö billigare VR-headset som passar i princip samtliga telefoner. Passformen skiftar dock något mellan olika headset.

2. Vad tittar man på i ett VR-headset?

Gemensamt för alla VR-headset är att du inte kan titta på vad som helst i dem. Att använda ett av de billigare VR-headseten och titta på din telefons menysystem skapar t.ex. bara huvudvärk. Vad som behövs är istället antingen appar, spel eller videofilmer (t.ex. från YouTube) producerade att användas i 3D– och VR-syfte. För mobiltelefoner finns en mängd appar och spel som är producerade för VR. Precis som med allt annat innehåll på App Store och Google Play är en del av dessa appar gratis, medan du behöver betala för andra.

När det gäller de VR-headset som kopplas in till datorer och spelkonsoler är det samma villkor även här. Alla datorspel stödjer inte VR och kan således inte spelas genom att använda ett VR-headset. Likaså kan inte alla Playstation 4-spel spelas med Sonys eget VR-headset (bilden nedanför). Utan endast de spel som faktiskt utvecklats med eller fått VR-stöd tillagt kan använda tekniken.

Sony VR - Playstation - VR-headset
Endast de spel som faktiskt har stöd för VR-headset kan använda dem. Detta är även fallet på Sony PlayStation VR som kopplas direkt till din Playstation 4.

3. Så fungerar tekniken bakom VR-headset

De appar, spel och videoklipp som är producerade för VR delar alla upp skärmen i två delar (vänster/höger). Båda delarna av skärmen visar exakt samma sak men med en liten förskjutning. De båda linserna i VR-headsetet gör sedan att dina ögon upplever det som att de två delarna av skärmen flyter ihop. Detta lurar ögonen att tro att det faktiskt finns ett verkligt djup i det du tittar på. På detta sätt skapas 3D-effekten.

3D är dock inget nytt och samtidigt som det bidrar till helhetsintrycket är det också i kombination med funktionen att känna av hur du rör ditt huvud den virtuella verkligheten verkligen skapas. Både de dyrare VR-headseten och i princip samtliga av dagens mobiltelefoner har både så kallade gyron och accelerometrar inbyggda. Vad dessa sensorer gör är att känna av i vilken riktning och med vilken hastighet något rör sig. Beroende på hur du rör ditt huvud känner alltså headsetet av detta och kopierar rörelserna direkt till skärmen du har framför ögonen. Tittar du uppåt i verkligheten tittar du alltså uppåt även på skärmen inuti VR-headsetet.

Sensorerna i VR-headseten med inbyggda skärmar är i regel mer finjusterade då de endast är utvecklade för denna typ av spårning, något som gör att de blir mer precisa. Sensorerna i mobiltelefoner är inte alltid lika exakta då de också används för många andra funktioner (som att hjälpa till vid GPS-navigering med mera).

- Annons -

4. Tillbehör förstärker VR-upplevelsen

För att ge en mer komplett VR-upplevelse finns det också en del tillbehör som kan användas tillsammans med VR-headset. Ser vi till de VR-headset som använder en mobiltelefon som skärm handlar det i regel om trådlösa kontroller som kopplas in med Bluetooth (Blåtand) till telefonen. Med hjälp av dessa kontroller kan du sedan t.ex. gå runt i spel eller navigera i menyer och liknande.

Bluetooth kontroll för telefonen - Android - Apple - iPhone
Med hjälp av en trådlös bluetooth-kontroll som denna kan du röra dig runt i spelvärldar när du har telefonen inkapslad i VR-headsetet.

De dyrare VR-headseten, som kopplas in till en dator eller spelkonsol, låter dig röra dig runt i spelvärldar antingen med hjälp av tangentbord och mus eller en vanlig spelkontroll. De två toppmodellerna inom VR för datorer idag (Oculus Rift och HTC Vive) låter spelaren använda två speciella kontroller vilka agerar som dina händer i spelet. Med hjälp av dessa kontroller blir verklighetsupplevelsen ännu mer förstärkt.

Oculus Rift - VR-headset - Kontroll
VR-headsetet Oculus Rift tillsammans med en Xbox One-handkontroll som kan användas för att kontrollera din karaktär i VR-spel. Till vänster syns även en så kallad spårningskamera som vi går igenom närmare i avsnittet nedanför.

5. Mer avancerade VR-funktioner

Oculus Rift och HTC Vive har fler funktioner som ytterligare förstärker den virtuella verkligheten. Bortser vi från förfinade tekniker för att spåra hur du rör ditt huvud och åt vilket håll du vrider det kan båda headseten faktiskt också tolka hur du går runt och rör på din kropp. Detta är möjligt genom att du först placerar ut så kallade spårningsenheter i kanterna av den yta du vill använda att gå runt på. Med hjälp av de medföljande, trådlösa kontrollenheterna berättar du för systemet exakt vilken yta du kan röra dig på. VR-headsetet och spårningsenheterna håller sedan tillsammans koll precis vart på den bestämda ytan du befinner dig.

Systemet och spårningssensorerna är också synkroniserade med de båda trådlösa kontrollerna vilket gör att du (i headsetet) kan se exakt hur du rör dina händer. Något som verkligen ger en extra dimension till upplevelsen.

HTV Vive - VR-headset - Kontroller - Spårning
VR-headsetet HTC Vive använder de kubiska spårningsenheterna för att kontrollera exakt vart i rummet du befinner dig. De båda handkontrollerna spåras även de, så du i realtid kan se vad du gör med dina händer trots att du har en skärm framför ögonen.

6. VR-headsetens utveckling

VR-headset är egentligen inget nytt. Glasögonliknande datoranordningar du fäster på huvudet har kommit och gått sedan årtionden tillbaka. Att de inte slagit igenom kan främst skyllas på att teknikutvecklingen inte riktigt varit med på noterna. Skärmarna har inte varit tillräckligt bra, bilduppdateringen har orsakat åksjuka efter någon minut och processorer och grafikkort har inte kunnat producera tillräckligt med kraft för att ge en verklighetstrogen upplevelse.

Teknikmässigt får det dock anses som att tiden nu är mogen för att VR faktiskt ska kunna fungera på ett bra sätt. Headseten dras dock fortfarande med en del barnsjukdomar här och där. Framförallt är det problem med illamående och åksjuka som tillverkarna brottats med. Just illamående är något som lätt uppstår när det du ser framför dig i (i VR-headsetet) inte riktigt stämmer överens med hur du faktiskt rör på huvudet. Men utvecklingen går extremt snabbt och nya lösningar på dessa och andra problem introduceras på löpande band.

Nästa steg av funktioner för att ytterligare öka på verklighetsillusionen är så kallad ögonspårning. Alltså att VR-headsetet med hjälp av en inbyggd kamera har koll på vart du faktiskt tittar med dina ögon. Något som gör att du inte behöver vrida huvudet för att titta åt olika håll. Denna teknik finns inte i varken HTC Vive eller Oculus Rift men är på gång i kommande VR-lösningar, som te.x. FOVE.

Framtiden för VR-teknik ser utan tvekan ljus ut. Känner du dig osäker på om tekniken är något för dig rekommenderar vi verkligen att lägga vantarna på ett av de billigare mobil VR-headseten – bara för att testa. Reaktionerna från de allra flesta som upplever VR för första gången, även om det bara är via en mobiltelefon, är i regel mycket positiva!

- Annons -


Relaterat innehåll

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here